Mimarlık Konseptleri: Mimarlık Öğrencileri İçin 8 Konsept Tasarım

Gaudi'nin ‘Sagrada Familia’sı bir ormandan ilham alan bu mimari kavram tipolojisinin ilkidir. Bir başka mimari konseptte Zimbabve'deki ‘Eastgate Geliştirme’ havalandırmalı cephelerin yardımıyla bir termit yuvasını taklit etmektedir. 

Aşağıda, mimarlık öğrencileri arasında bu tür 8 mimarlık kavramını sizler için sıraladık:


1. Biyo-taklit | Mimari Konseptler


Yunanca yaşam anlamına gelen ‘bios’ ve taklit etmek anlamına gelen ‘mimesis’ kelimelerinden türetilen formlar, doğadan ilham alıyor. Yapılar genellikle biyolojik organizmaların gerçek çevirileridir. Ayrıca çeşitli flora veya faunanın çalışmalarından ve süreçlerinden ilham alıyorlar. Binanın işleyişindeki sorunları çözmek ve enerji verimliliğini optimize etmek için doğa kullanır. Bir organizmada bulunan doğal geometriler, mozaikler ve malzemeler ihtiyaçlarımıza uyacak şekilde uyarlanır.
 
Gaudi'nin bir ormandan ilham alan Sagrada Familia'sı bu tipolojinin ilkidir. Zimbabwe'deki Eastgate Geliştirme, havalandırmalı cephelerin yardımıyla bir termit yuvasını taklit ediyor.


2. Kamu ve Özel | Mimari Konsept


Bu, yeni başlayanlar tarafından kullanılan en yaygın ve temel kavramdır. Mekanlar, tamamen işlev ve kullanıcı gereksinimlerine göre tasarlanmıştır. Çoğunlukla bu kavram daha soyut bir kavramla birlikte kullanılır. Binanın programına yol açan imar şemalarına yol açar. Alanların ayrılması günlük ve ara sıra yapılan faaliyetler içindir. Kamusal alanlar, ziyaretçilerin ve dışarıdan gelenlerin uğrak yeri olan odalara hitap ederken, özel alanlar doğrudan müşterilerle ilgilidir. Bu içe dönük konsept, geçiş alanlarına benzersiz tasarım öğeleri dahil ederek sınırları zorluyor. Kamu ve özel arasındaki geçiş, doğa ve insanların birbirine bağımlı olduğu etkileşimli, dışa dönük bir alan haline gelir.


3. Işık | Mimarlıkta Konsept


Aydınlatma, zaman kadar eski bir kavramdır. Denenmiş ve test edilmiş konsept, iç mekanlar tarafından alınan doğal ışığa dayanır. Yapıya giren ışık miktarı açıklıklar yardımıyla düzenlenir. Pencerelerin ve kesiklerin değişen boyutları ve şekilleri, odanın ambiyansını ve kalitesini kontrol eder. Gün ışığı ayrıca çalışmaya elverişli, mutlu bir ortam yaratır. Duvarlarda ve zeminlerde ilginç gölgeler yaratmak için açıklık desenleri ve mozaikli perdeler kullanılmıştır. Fenestrasyonlar, odaları elementlerden korumanın yanı sıra ışığa izin veren çatı pencereleri ve pencereler şeklinde tanıtılmıştır. Büyük cam cepheler, güneş ışığının ve ısının parlamasını yumuşatmak için güneşlikler, paravanlar ve panellerle kesintiye uğrar.

Antik Roma Pantheon'u ve Işık Kilisesi gibi çeşitli kutsal mekanlarda görülür. Abu Dabi'deki Louvre, ışık yüzeylerden sekerken yüzeylerde bir ağaç gölgesi deseni oluşturmak için beyaz iç kısımlarla birlikte metal bir ekran içerir.


4. Soyut Fikir | Mimari Konseptler


Tek kelimelik bir düşünce veya edebiyat parçası, bir deneyimin yaratılmasına ilham verebilir. Bu fikirler genellikle felsefidir ve dünyanın mevcut gerçeklerini sorgular. Ütopik, fantastik temalar türetilir ve bir anlatıya dönüştürülür. Anlatı üç boyutlu bir forma dönüştürülebilir veya bir deneyime dönüştürülebilir. Genellikle bir yolculukla ve site ve yapı içindeki hareketle bağlantılı olan konseptin soyutluğu, kişinin yaratıcılık alanını özgürce keşfetmesini sağlar.


5. Duyusal Algı


İnsan algısının beş duyusu, etrafımızdaki boşlukları deneyimlememizi sağlar. Dokunma duyularımız, bizi çevreleyen dokuları ve malzemeleri hissettiğimizde en belirgin şekilde etkilenir. Bol doğal ışık alan, estetik bir yapı içimize huzur getiriyor. Renkler ruh halimizi psikolojik olarak etkiler ve hatta zihinsel sağlığı besleyebilir. Yeşillik ve tazelik ruhumuzu canlandırırken, doğayı yapılı alanlara taşımak sakinleştirici bir etkidir. Koku alma sinirlerimiz, çamur ve çiçekli bitkiler gibi doğal malzemelerin kokusunu algılayarak ilgili anıları uyandırır. Akustik, düşünce ve konuşmanın netliğini korumak için tasarlanmıştır. Bazen bir dizi açıklıktan fışkıran rüzgarın hissi ve sesi bizi sakinleştirebilir.
 
6. Simetri | Mimari Konseptler

Planda, cephede veya kesitte veya üçünde de görülen simetri, doğal çevreden ilham alır. Organik dünyanın çoğu, insan vücudu da dahil olmak üzere simetrik veya aynalıdır. Tasarımın fiziksel yönü, çevremizin tezahürüdür. Simetri ekseni, insan algısına ve görsel bağlantıya uyarlanmış belirli sabit oranlarla çalışmamızı sağlar. Simetri, mekanların detaylarında, malzemelerinde ve bitişlerinde mikro düzeyde de olabilir. Simetri, temel içgüdülerimize hitap ettiği için göze daha hoş gelir.
TajMahal ve Eyfel kulesi dahil çoğu antik mimari simetriktir. Modern mimari, görsel olarak daha asimetrik ve işlevsellik açısından simetriktir. Louis Kahn'ın Salk Enstitüsü, simetrik modern mimarinin bir örneğidir.  
 
7. Form ve Hacim | Mimarlıkta Konsept

LEGO bloklarından esinlenerek, yapılı çevrenin hacimsel olarak yığılmasını içerir. Temel planın üç boyutlu ekstrüzyonu bağlama göre değiştirilir. Temel geometrik formların bu uyarlaması yapılara yol açar . Tekil kütle, her biri farklı bir amaca sahip olan parçalara veya modüllere bölünür. Form, genellikle mikro iklime yanıt olarak değişen yönlere sahip blokların bir kombinasyonudur. Formlar ayrıca genel şeklin bir parametresinin modifikasyonundan da türetilir. Hacim, iç plandan ve ona verilen orantılı yükseklikten bahseder. Bir mekana girildiğinde oluşan açıklık veya klostrofobik duygu, ilk ve kalıcı izlenimdir.
 
8. Yolculuk ve Hareket | Konsept Mimarisi

Yolculuk, site kullanıcılarının aktivitelerini ve süreçlerini dikkate alır. Mekânlarda dolaşırken edinilen deneyimler, mekânı daha akılda kalıcı kılıyor. İnşa edilmemiş/doğal ortamdan yapılı ortama geçiş önemlidir ve buna göre tasarlanmalıdır. Site ve yapıdaki her hareket bir hikaye ve bir deneyim yaratır. Hikaye, kullanıcıların işlevi, aktivite kalıpları ve deneyimleriyle ilgili olabilir. Kullanıcı, çoklu anlatılar oluşturmak için dallara ayrılan ve dalgalanan sabit bir yol boyunca götürülür. Kullanıcı aynı olsa da izlenen yollar ve buna bağlı olarak site deneyimi farklılık gösterebilir. 
 
Bu, tabela, renkler, malzemeler ve dokular şeklinde yön bulma yardımıyla yapılabilir. Yolculuğun doruk noktası, genellikle daha büyük alanlarda tasarımın bir bakış açısı veya odak noktası olarak gerçekleşir.
 

Diğer Blog İçerikleri